Polska pod względem informatyzacji jest sto lat za murzynami, ale mimo to jest w polskim Internecie kilka miejsc, gdzie można załatwić jakąś urzędową sprawę bez wychodzenia z domu i stania w kolejce do okienka.
W momencie gdy chcemy coś załatwić, a wcześniej nie korzystaliśmy z internetowego kontaktu z urzędami, szybsze będzie załatwienie swojej sprawy offline/tradycyjnie. Dlatego warto wcześniej zapoznać się z tematem i w wolnej chwili stworzyć sobie możliwość korzystania z nowoczesnych form kontaktu z urzędami, a wtedy, gdy zajdzie potrzeba, będziemy już mieli wszystko skonfigurowane i szybko załatwimy nie jedną sprawę przez Internet.
Podstawowym “narzędziem” dającym nam dostęp do wielu urzędowych miejsc w sieci jest ePUAP czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. Stworzenie profilu zaufanego ePUAP pozwoli nam na załatwienie wielu spraw na stronie epuap.gov.pl a także, na wielu innych stronach, na których potwierdzenie swojej tożsamości odbywa się właśnie za pomocą ePUAP.
Aby sobie taki profil zaufany załatwić trzeba się zarejestrować na epuap.gov.pl i potwierdzić swoją tożsamość. Na potwierdzenie tożsamości mamy dwa sposoby. Pierwszy to certyfikat kwalifikowany, który kosztuje jakieś 300 zł, a potem koło 100 zł na rok. Nie mam zamiaru tłumaczyć co to jest bo i tak Ci się to nie przyda. Oczywiście jest też możliwość darmowego potwierdzenia swojej tożsamości. Trzeba udać się do jednego z punktów potwierdzających w ciągu 14 dni od zarejestrowania się na stronie. Jeśli się nie wyrobisz w dwa tygodnie to musisz zarejestrować się jeszcze raz.
W Rudzie Śląskiej są dwa punkty, w których można potwierdzić ePUAP, w Urzędzie Skarbowym (Ruda) i w ZUSie (Nowy Bytom). Dla mnie najwygodniej było podejść do Urzędu Miasta Katowice. 3 minuty pieszo z Galerii Katowickiej więc da się przeżyć. Na miejscu, na hasło “Chcę potwierdzić ePUAP” dostaniemy do podpisania jeden papierek i załatwione. Oczywiście trzeba mieć przy sobie dowód osobisty (lub paszport). Żeby nasz profil zaufany ePUAP działał, procedurę potwierdzania trzeba powtarzać raz na trzy lata. Czyli raz na trzy lata trzeba wpaść do któregoś z punktów potwierdzających ePUAP, żeby można było wiele urzędowych spraw załatwiać bez wychodzenia z domu. Gwarantuję, że w ciągu tych trzech lat pojawi się jakaś sprawa, którą uda się załatwić z wykorzystaniem ePUAP.
Już po załatwieniu wszystkich formalności, procedura logowania wymaga od nas podania loginu, hasła i kodu sms przysyłanego na nasz numer telefonu przy każdej próbie logowania.
No to teraz konkretnie. Po co to wszystko? Kilka przykładów spraw, które załatwisz bez wychodzenia z domu dzięki ePUAP:
- Rejestracja w Urzędzie Pracy — wszystkie dane wpisujesz samodzielnie, nie musisz siedzieć i czekać w kolejce. Jest dzięki temu o jedną wizytę UP mniej. Dodatkowo, w przypadku ponownej rejestracji, nie trzeba ponownie wpisywać danych tylko uzupełniasz o nowe informacje. W moim przypadku, ostatnia rejestracja w UP trwała 5 minut zamiast jakichś dwóch godzin licząc dojazd i czekanie w kolejce. Można? Można. Polecam. (Jakby ktoś mioł jakoś robota pochytać to dejcie znać)
- Wniosek o wydanie dowodu osobistego — tradycyjnie wymaga dwóch wyjść z domu: raz żeby złożyć wniosek, drugi raz po odbiór dowodu. Z ePUAP wniosek złożymy z domu i potem tylko trzeba pójść odebrać dowód.
- Zgłoszenie utraty dowodu / paszportu
- Wniosek o 500+
- Wniosek o Kartę Dużej Rodziny
- i wiele innych związanych np. z prawem jazdy, pojazdami, budownictwem, mieszkaniami, itp. itd.
Katalog spraw można przejrzeć na epuap.gov.pl.
Drugim miejscem które warto znać jest System Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej dostępny pod adresem: www.sekap.pl. Trochę nie rozumiem istnienia osobno portalu ePUAP i SEKAP ale jest i tyle. Wiele spraw które można załatwić na SEKAP pokrywa się z tymi z ePUAP ale jest chyba też sporo dodatkowych. Warto przejrzeć i w razie konieczności można zalogować się na www.sekap.pl i załatwić urzędową sprawę bez wychodzenia z domu. Żeby skorzystać z SEKAP należy posiadać profil zaufany ePUAP o którym pisałem wyżej.
Konto na portalu SEKAP przyda się na pewno co roku tym osobą, które chcą głosować na projekty w ramach budżetu obywatelskiego. Nie wiem czy wszystkie miasta przeprowazdają głosowanie w ten sposób. Mieszkańcy Rudy Śląskiej na pewno mogą głosować w ten sposób, więc jeśli jesteś jednym z nich, następnym razem gdy zobaczysz ogłoszenie o głosowaniu na projekty w ramach budżetu obywatelskiego, oddaj swoje głosy na wybrane projekty właśnie przez SEKAP logując się z użyciem ePUAP.
Kolejny temat: podatki. Odkąd dotyczy mnie ta sprawa, rozliczam się z podatku samodzielnie i bez wychodzenia z domu. Mam nadzieje, że Ty też. Jeśli tak, możesz pominąć ten akapit ale jeśli jeszcze jakimś cudem nie radzisz sobie z tym tematem to skup się i czytaj. Rozliczenie się z podatku wymaga przepisania kilku cyferek i kilku kliknięć. Można to zrobić z pomocą urzędowego portalu / programu e‑Deklaracje, jednak prostszy w obsłudze jest program e‑pity dostępny pod adresem www.e‑pity.pl. Wystarczy pobrać, zainstalować i uruchomić program, a następnie skorzystać z kreatora, który przeprowadzi nas przez cały proces rozliczenia, zadając odpowiednie pytania. Jeśli nie korzystamy z żadnych odliczeń np. wydatków na Internet lub ulgi z tytułu wychowywania dzieci, to nie potrzebna jest nam żadna dodatkowa wiedza. Wystarczy podążać za poleceniami kreatora. W przypadku ulg, warto poczytać coś na ten temat w Internecie, ale i bez tego powinniśmy sobie poradzić podążając za wskazówkami programu. Po wypełnieniu deklaracji, prosto z programu, możemy wysłać ją do Urzędu Skarbowego. Do tego jest nam potrzebna kwota dochodu z deklaracji z roku ubiegłego (jak ją odszukać na zeszłorocznej deklaracji podpowie nam program). Polecam wysyłanie deklaracji do urzędu zaraz po otrzymaniu PITu od pracodawcy za miniony rok. Wtedy w przypadku ewentualnych zwrotów z podatku, kwota trafi na nasze konto dosyć krótko po dokonaniu rozliczenia, np. już po dwóch tygodniach. Jeśli będziemy składać swoje zeznanie podatkowe pod koniec terminu w jakim trzeba się zmieścić, oczekiwanie na ewentualny zwrot może z tygodni zmienić się w miesiące. Nie ma więc sensu zostawiać tej sprawy na ostatnią chwilę, tym bardziej, że wymaga to 10 minut przy komputerze.
Innym przydatnym miejscem w sieci jest ZIP czyli Zintegrowany Informator Pacjenta NFZ dostępny pod adresem: zip.nfz.gov.pl. W prawdzie sprawy żadnej nie załatwimy ale można znaleźć tam przydatne informacje. Przede wszystkim, sprawdzisz tam, czy na podstawie obecnie posiadanych przez NFZ danych masz prawo do świadczeń finansowanych ze środków publicznych. Mówiąc prościej, dowiesz się czy możesz iść za free do lekarza czy nie. Według moich informacji, w chwili gdy to piszę, nie powinny mi przysługiwać świadczenia z NFZ, a na swoim koncie na zip.nfz.gov.pl widzę że jednak mi przysługują. Skoro tam tak jest napisane, to mimo, że wiem, że to błąd, swobodnie mogę korzystać ze świadczeń NFZ bo kobieta w rejestracji w przychodni będzie dysponowała tymi samymi, błędnymi ale korzystnymi dla mnie danymi. W przypadku osób którym status zawodowy często zmienia się z robotny na bezrobotny, może się ta informacja przydać przed udaniem się do lekarza w razie potrzeby.
Dodatkowo, na zip.nfz.gov.pl znajdziemy też historię naszych świadczeń medycznych, np. przeprowadzane zabiegi czy listę recept z przepisywanymi nam lekami.
W sytuacji, gdy ktoś ma wobec nas finansowe zobowiązania, których nie reguluje zgodnie z umową, możemy sprawę skierować na elektroniczną drogę sądową. Pod adresem www.e‑sad.gov.pl dostępne jest Elektroniczne Postępowanie Upominawcze, które może pomóc w rozwiązaniu problemu, a nie wymaga wizyty w sądzie ani wysyłania jakichkolwiek papierowych wniosków.
Nie są to wszystkie miejsca w Internecie, w których możemy załatwić jakąś poważną sprawę oszczędzając czas na wizyty w urzędach. Nie znam wszystkich, a nawet z tych które znam, nie chciało mi się opisywać wszystkich. Wymieniłem tylko te ważniejsze / ciekawsze.
Zdecydowanie polecam stworzenie profilu zaufanego ePUAP, który jest wyjściowym punktem do wielu innych miejsc. Wymaga jednej wizyty w urzędzie raz na trzy lata, a korzyści są spore. Jak dla mnie, najlepsze jest to, że nie muszę się spieszyć, żeby zdążyć np do Urzędu Pracy przed zamknięciem, co jest trudne jeśli wstaje się o godzinie 15, a przyjmują do 15:30. Dzięki ePUAP zarejestrowałem się ostatnio w UP o 2 w nocy. Można? Można.